Kentekens Automobielen

Overzicht van kentekens op Eysink auto’s

Rijksnummerborden tot aan 1906

Had deze auto een nummerplaat?

 

 

 

De eerste Eysink-auto (1898 of 1899)
en bovendien de allereerste auto van
volledig Nederlandse makelij.


Achter de helmstok zit Dirk Eysink
met naast hem Gerrit van Altena

Had deze auto een nummerplaat?

 

 

 

De tweede auto van Eysink (1899).


Met rechts geplaatste stuurinrichting, bestaande uit een
stuurwiel.

 

Links August Eysink, rechts zijn broer Louwerens

317

 

 

 

In het midden van deze foto staat de 4pk Eysink met rijksnummer 317.

 

Dit nummer werd op 10 januari 1901 afgegeven aan Dick H. Eysink te Amersfoort, directeur van de Machinefabriek Eysink.

 

De foto is gemaakt tijdens de Toer door Nederland in juni 1901.

De voorste auto is vermoedelijk een Peugeot.

De auto erachter is de Eysink, de heren ernaast zijn August en Laurens Eysink.

(bron: Conam.info).

Provinciale nummerborden – vanaf 1906

A – Groningen 
B – Friesland 
D – Drenthe 

E – Overijssel

G, GZ, GX – Noord-Holland

H, HZ, HX – Zuid-Holland 

K – Zeeland

L – Utrecht 
M – Gelderland

N – Noord-Brabant
P – Limburg

 

Naast de provinciale letters konden nummerplaten van auto’s ook met andere letters beginnen:
R – Rijksdiensten en Ministeries
X – In Nederland gekochte auto’s die bestemd waren om meegenomen te worden naar Nederlands-Indië

K 184

 

 

 

De 10/12 PK uit 1912: “de auto van Dr. Klos”, nu in het Louwman museum.

G 1048

 

 

 

Het wrak van een Eysink-auto.
Het kenteken werd afgegeven op 22 september 1906,

op naam van Jacobus Nieuhuys uit Amsterdam.

Het kenteken verviel op 24 juli 1912.

L 156

L 163

N 1514

Lees over de auto(‘s)van de Familie Van Oerle

EYSINKCLUB

Samen het erfgoed van het merk Eysink in stand houden!