Bromfietsen

Bromfietsen. Door verschillende producenten onder de naam Eysink gebouwd. Echt een geschiedenis om te ontwarren.

BROMFIETSEN

De historie van de bromfietsen is een behoorlijke puzzel. Het volledige verhaal is te vinden op de geschiedenispagina van de fabriek in Soest maar hieronder een kort overzicht dat alvast enige houvast geeft:

In 1952 ging het bergafwaarts met de Eysinkfabriek. In september vertrok Dick Eysink uit onvrede over de gang van zaken bij de Eysinkfabrieken in Amersfoort en begon voor zichzelf in Soest met de fabricage van tandems en bromfietsen. In 1953 werden de eerste exemplaren gemaakt. Hij gebruikt de naam Renata.

De firma Starlift redt de Eysinkfabrieken en gaat een contract aan voor vijf jaar om Eysink te exploiteren en in 1953 komen ook Eysinks op de markt die gemaakt zijn door de firma Starlift. De Lilliput reeks. Financiële verwikkelingen blijven elkaar opvolgen en in 1955 worden door de firma A.R.I. (Amersfoortse Rijwiel Industrie) vanuit de Eysinkfabrieken brommers en tandems geleverd onder de naam Eysink Credette (feitelijk geassembleerde Duitse brommers)

Na diverse rechtszaken over en weer mocht Dick Eysink vanaf 1959 weer zijn eigen naam gebruiken. Hij produceert vervolgens tot 1971 bromfietsen onder zijn eigen naam. Daarna legt hij zich toe op de import van bromfietsen tot 1978, waarvan in de laatste twee jaar onder de naam TWIN.

A.R.I. was alleen in 1955 actief. Onder de naam Eysink Credette werden tandems en bromfietsen geproduceerd.

 

Technische gegevens van de diverse modellen zijn te vinden in het techniek archief

D.H.Eysink Motorrijwiel fabriek Renata

Eysink Motorrijwielfabriek Soest

MODELLEN OVERZICHT

IS IN DE MAAK

Bromfiets galerij

Renata 1959

Eysink record 1960

Eysink kampioen 1965

Eysink jubileum 1969

Eysink 50cc MOTOR! model sport 1966

Gebouwd op basis van het bromfietsframe en vaak nauwelijks te onderscheiden van de Supersprint

EYSINKCLUB

Samen het erfgoed van het merk Eysink in stand houden!