Onder welke namen, waar en wanneer werden de Eysink producten gemaakt ? Een overzicht.

Namen die gebruikt zijn 

 

  • 1886     Gedeponeerd D.H. Eysink  fabrikant Amersfoort Holland
  • 1901      De Amersfoortsche Rijwielfabriek, D.H. Eysink
  • 1905     N.V. Amersfoortsche Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek voorheen D.H. Eysink
  • 1953     Starlift produceert onder naam Eysink. Er wordt een lichte bromfiets op de markt                             gebracht met een 43 cc italiaans motorblokje. De Pirottino. (het 49 cc blokje heet                           Pirotta). Verder een 98cc motor onder de naam Junior. Die wordt ook direct als Giraffe                   aangeduid.
  • 1953     Dick Eysink begint voor zichzelf in Soest. Onder de naam Motorrijwielfabriek D.H. Eysink.                 Hij verkoopt tandems en (tweepersoons)brommers onder de naam Renata.
  • 1953     18 december: het faillissement van de Eysink-fabrieken. Teruggedraaid in hoger beroep.
  • 1954     Starlift trekt zicht terug. Er komen nieuwe investeerders en de fabriek draait weer. Maar                   de aandeelhouders vormen twee kampen. Joh. Spiers richt dan de A.R.I. op                                       (Amersfoortse Rijwiel Industrie NV). Hij huurt ruimte in de Eysink-fabrieken waar met                       Duitse onderdelen brommers geassembleerd worden. 
  • 1955     A.R.I. verkoopt onder de naam Eysink Credette, kopieën van de duitse Sitta Credette.
  • 1955    “Eysink-fabrieken” spant een rechtszaak aan tegen Dick Eysink wegens de door hem                         gehanteerde naam. Dick Eysink verliest. Vervolgens hanteert Dick Eysink de naam: “Dick                 Eysink –Renata-Soest Holland” . Hij dreigt met een rechtszaak tegen A.R.I. wegens                           gebruik van de naam Eysink op de Credette.
  • 1955     A.R.I.  had ook andere problemen en legt de productie stil.
  • 1955     Starlift koopt een deel van de aandelen van Eysink-fabrieken NV. Er wordt niet meer                         geproduceerd. De panden worden verhuurd. NV Sijbrandij huurt de Nijverheidsstraat.
  • 1959     Dick Eysink mag weer onder eigen naam Eysink brommers produceren omdat hij                           aantoonde dat zijn naam al drie jaar niet meer werd gebruikt door de oude Eysink-                           fabrieken. Hij laat de naam Renata vallen en gaat nu verder als “Eysink                                                       Motorrijwielfabriek Soest”.
  • 1970      “Eysink Fabrieken” verandert van N.V. in een B.V.
  • 1971       Familie Eysink doet afstand van hun aandelen. Starlift koopt deze. Vervolgens worden                     alle aandelen = 100% overgedragen aa NV Sijbrandij. De (eigen) bromfiets productie                         stopt.
  • 1972      Soest. Dick Eysink sr. gaat samenwerken met een zakengroep die gebruik wil maken van                 pand, naamsbekendheid en ervaring van Dick. Zij importeren o.a Benelli en Sunny uit                       Italië. Op de Sunny worden Eysink stickers geplakt
  • 1977      Eysink Fabrieken B.V. verandert in TWIN : Tweewieler Import Nederland B.V.
  • 1978     TWIN verlaat het pand in Soest en de betrokkenheid van Dick Eysink sr. eindigt.

Lokaties

                    Amersfoort

 

  • 1886     Heiligenbergerweg 50          Machinefabriek en werkplaats
  • 1897     Arnhemseweg                        Nieuwe fabriek
  • 1901      Arnhemseweg                        Bijbouw nieuwe werkplaats
  • 1911       Julianaplein                             Uitbreiding fabriek
  • ?           Nijverheidsstraat
  • 1955     Nijverheidsstraat                    A.R.I produceert er de Credettes
  • 1979     Julianaplein                             Rex meubelen vertrekt uit de voormalige Eysink fabrieken
  • 1980     Julianaplein                            De fabrieksgebouwen worden gesloopt

                    Soest

 

  • 1952      Bartolottilaan Dick Eysink begint voor zichzelf in de garage naast zijn huis.
  • 1953      Verhuizing naar de busgarage van Tensen
  • 1954      Verhuizing naar een werkplaats aan de Bartolottilaan
  • 1971        In september wordt de productie van de Eysink brommers gestopt.
  • 1972       Dick Eysink sr. gaat samenwerken met een zakengroep die gebruik wil maken van                              pand, naamsbekendheid en ervaring van Dick. Zij importeren o.a Benelli en Sunny uit Italië
  • 1973       De Sunny wordt op de markt gebracht en verkocht door de firma Eysink: Eysink                                fabrieken bv.
  • 1978       De firma die inmiddels TWIN heet verlaat het pand in Soest. Daarmee eindigt ook                            de betrokkenheid van Dick Eysink sr.

EYSINKCLUB

Samen het erfgoed van het merk Eysink in stand houden!