Onder welke namen, waar en wanneer werden de Eysink producten gemaakt ? Een overzicht.
Namen die gebruikt zijn
- 1886 Gedeponeerd D.H. Eysink fabrikant Amersfoort Holland
- 1901 De Amersfoortsche Rijwielfabriek, D.H. Eysink
- 1905 N.V. Amersfoortsche Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek voorheen D.H. Eysink
- 1953 Starlift produceert onder naam Eysink. Er wordt een lichte bromfiets op de markt gebracht met een 43 cc italiaans motorblokje. De Pirottino. (het 49 cc blokje heet Pirotta). Verder een 98cc motor onder de naam Junior. Die wordt ook direct als Giraffe aangeduid.
- 1953 Dick Eysink begint voor zichzelf in Soest. Onder de naam Motorrijwielfabriek D.H. Eysink. Hij verkoopt tandems en (tweepersoons)brommers onder de naam Renata.
- 1953 18 december: het faillissement van de Eysink-fabrieken. Teruggedraaid in hoger beroep.
- 1954 Starlift trekt zicht terug. Er komen nieuwe investeerders en de fabriek draait weer. Maar de aandeelhouders vormen twee kampen. Joh. Spiers richt dan de A.R.I. op (Amersfoortse Rijwiel Industrie NV). Hij huurt ruimte in de Eysink-fabrieken waar met Duitse onderdelen brommers geassembleerd worden.
- 1955 A.R.I. verkoopt onder de naam Eysink Credette, kopieën van de duitse Sitta Credette.
- 1955 “Eysink-fabrieken” spant een rechtszaak aan tegen Dick Eysink wegens de door hem gehanteerde naam. Dick Eysink verliest. Vervolgens hanteert Dick Eysink de naam: “Dick Eysink –Renata-Soest Holland” . Hij dreigt met een rechtszaak tegen A.R.I. wegens gebruik van de naam Eysink op de Credette.
- 1955 A.R.I. had ook andere problemen en legt de productie stil.
- 1955 Starlift koopt een deel van de aandelen van Eysink-fabrieken NV. Er wordt niet meer geproduceerd. De panden worden verhuurd. NV Sijbrandij huurt de Nijverheidsstraat.
- 1959 Dick Eysink mag weer onder eigen naam Eysink brommers produceren omdat hij aantoonde dat zijn naam al drie jaar niet meer werd gebruikt door de oude Eysink- fabrieken. Hij laat de naam Renata vallen en gaat nu verder als “Eysink Motorrijwielfabriek Soest”.
- 1970 “Eysink Fabrieken” verandert van N.V. in een B.V.
- 1971 Familie Eysink doet afstand van hun aandelen. Starlift koopt deze. Vervolgens worden alle aandelen = 100% overgedragen aa NV Sijbrandij. De (eigen) bromfiets productie stopt.
- 1972 Soest. Dick Eysink sr. gaat samenwerken met een zakengroep die gebruik wil maken van pand, naamsbekendheid en ervaring van Dick. Zij importeren o.a Benelli en Sunny uit Italië. Op de Sunny worden Eysink stickers geplakt
- 1977 Eysink Fabrieken B.V. verandert in TWIN : Tweewieler Import Nederland B.V.
- 1978 TWIN verlaat het pand in Soest en de betrokkenheid van Dick Eysink sr. eindigt.
Lokaties
Amersfoort
- 1886 Heiligenbergerweg 50 Machinefabriek en werkplaats
- 1897 Arnhemseweg Nieuwe fabriek
- 1901 Arnhemseweg Bijbouw nieuwe werkplaats
- 1911 Julianaplein Uitbreiding fabriek
- ? Nijverheidsstraat
- 1955 Nijverheidsstraat A.R.I produceert er de Credettes
- 1979 Julianaplein Rex meubelen vertrekt uit de voormalige Eysink fabrieken
- 1980 Julianaplein De fabrieksgebouwen worden gesloopt
Soest
- 1952 Bartolottilaan Dick Eysink begint voor zichzelf in de garage naast zijn huis.
- 1953 Verhuizing naar de busgarage van Tensen
- 1954 Verhuizing naar een werkplaats aan de Bartolottilaan
- 1971 In september wordt de productie van de Eysink brommers gestopt.
- 1972 Dick Eysink sr. gaat samenwerken met een zakengroep die gebruik wil maken van pand, naamsbekendheid en ervaring van Dick. Zij importeren o.a Benelli en Sunny uit Italië
- 1973 De Sunny wordt op de markt gebracht en verkocht door de firma Eysink: Eysink fabrieken bv.
- 1978 De firma die inmiddels TWIN heet verlaat het pand in Soest. Daarmee eindigt ook de betrokkenheid van Dick Eysink sr.